Page 18 - COSMILIFE-6
P. 18

K O ZMETİK SEK T ÖR VE BİLİM DERGİSİ























            KOZMETİK DÜNYASI


            VE ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK


            MULTICULTURALISM





                                            Kozmetik dünyası insanların bireysel ve sosyal   Çok kültürlü toplumlarda ekonomik ve sınıf-
                                            dünyasıyla iççice geçmiş sayılabilir. Bireysel se-  sal farklılıklar da olabilir, bu farklılıklar hatta
                                            çimleri etkilemesi ve yönlendirmesi kadar, bu   kültürel farklılıkları pekiştirebilir ya da onların
                                            seçimlerden yola çıkar üretilen kozmetik ürün-  öneminin azalmasına yardımcı olabilir. Örneğin
                                            ler. Aynı zamanda kozmetik seçimleri bireylerin   bazı kozmetik ürünleri‚ beyaz ve hakim sınıfı
                                            sosyal konumunu, bilgisini ve ilişkilerini hem   kullandığı bir ürün olarak kendini pazarlayabilir
                                            yönlendirir hem de bunlardan etkilenir.   (beyazlatıcı‘ olduğu iddia edilen kremler gibi)
                                                                                ya da hakim sınıftan farklı olmanın yüceltilmesi
                                            Çok kültürlülüğün olduğu bir toplumda koz-  gereken bir durum olduğu mesajını verebilir
                                            metikle olan ilgi ve ilişkiler nasıl oluşur? Önce   (ABD’de bir zamanlar ‚siyah‘ tenli ve saçlı olma-
                                            çok kültürlülükle neyi anlıyoruz ona değineyim.   nın yüceltildiği ortamda, siyah saçları daha da
                                            Çok kültürlü bir toplumla genelde kültürel fark-  parlak gösteren saç kremlerinin ve ürünlerinin
                                            lılıkların belirgin olduğu ve bunların kabullenil-  özellikle piyasaya sürülmesinde olduğu gibi).
                                            diği toplum yapısını düşünüyoruz. Tabii bura-
                                            da kültürü ne kadar dar ya da geniş anlamda   Burada kültürel ve hatta etnik farklılıkların da
                                            düşündüğümüze de değinmek lazım. Çok dar   tasavvur edilen ve varsayılan yönleri olduğu-
                                            anlamda anlaşılan kültürde dil, din ve fiziksel   nun altını çizmek gerek. Yani siyah tenli olmak
                                            görünüm (örneğin Çerkez anadili olma, Hristi-  tamamen fiziki görünümle ilgili ve kesin tespit
                                            yan dininden olma, beyaz‘ tenli olma gibi) gibi   edilebilinen bir farklılık olarak düşünülse de
                                            faktörler ortak payda ya da ayrıştıran unsurlar   eski Amerikan Cumhurbaşkanı Barack Oba-
                                            olabilir. Daha geniş anlaşılan kültür tanımına   ma’nın biyografisinde okuduğumuz gibi ‚siyah
                                            yöresel ya da tarihsel köken gibi ek faktörler   tenli olma sonradan da ortaya çıkan ve kabul-
                                            de etki edebilir (örneğin yörük olma gibi). Her   lenilmiş/sahiplenilmiş bir durum olabilir. Yani
                                            iki anlamında da çok kültürlü olma hemen bü-  aynı birey kendini değişik zamanlarda siyah ya
                                            tün toplumlar için (değişen oranlarda da olsa)   da beyaz tenli olarak tanımlayabilir. Demek ki
                                            normal bir durum sayılabilir.       kimlik konularında bireyin kendini tanımlaması
                                                                                kadar toplumun da bireye kimlik tanımlamaları
                                            Türkiye’yi de çok kültürlü bir toplum olarak
                                                                                atfetmesi süreçlerinden bahsediyoruz. Burada
        Prof. Dr. Lale                      anlıyoruz. Değişik ana dillerin konuşulduğu,   bireyin kendini fiziksel olarak nasıl gördüğü ve
                                                                                tanıttığı önemli. Tabii toplumun da bu tanımı
                                            değişik dini inançların ve dini toplulukların
                                            olduğu, değişik fiziki görünümlü insanların   nasıl kabullendiği, ünlü düşünür Charles Tay-
        Yalçın-Heckmann                     yaşadığı bir ülkedeyiz. Bu durumda kozmetik   lor’ın yazdığı gibi bireyin toplumdaki yerini bul-
                                                                                ması ve kendini toplum tarafından tanınmış/
                                            dünyası bu farklılıkları nasıl anlıyor ve yorum-
                                            luyor? Burada gene birkaç ek faktörün önemine   kabul edilmiş olarak algılaması da elzem.
        Yazar                               değinmeliyim.                       Kimliklerin tanınma ve kendini tanıtma konula-



        Sayfa   |  18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23